Portal Rasmi
Objektif penubuhan LLM pula adalah untuk merancang, merekabentuk,
memaju, mengendali dan menyelenggarakan rangkaian lebuh raya moden yang lengkap
dengan segala kemudahan dan keperluan bagi mengadakan suatu rangkaian pengangkutan
jalanraya yang cepat, selamat dan cekap untuk negara secara keseluruhannya, menghubungkan
kesemua pekan utama yang sedia ada serta kawasan yang mempunyai potensi pembangunan
ekonomi, budaya dan sosial serta perpaduan negara dan membolehkan suatu rangkaian
pengangkutan jalanraya awam antara bandar yang berkesan diadakan di seluruh negara
disamping melatih kakitangan bagi memajukan kepakaran mereka dalam semua aspek yang
berkaitan dengan pembangunan, pengendalian dan penyelenggaraan lebuh raya.
Selain itu, berdasarkan Akta 231, LLM juga berperanan untuk menyelia
dan melaksanakan rekabentuk, pembinaan dan penyenggaraan lebuh raya-lebuh raya sebagaimana
yang ditentukan oleh Kerajaan, menyelia dan melaksanakan rekabentuk, pembinaan dan
penyenggaraan kawasan-kawasan rehat dan rawat dan lain-lain kemudahan yang difikirkan
perlu di sepanjang lebuh raya, memungut tol daripada pengguna-pengguna lebuh raya
dan lain-lain bayaran dari kemudahan di sepanjang lebuh raya, merancang dan menjalankan
penyelidikan untuk memastikan penggunaan lebuh raya yang cekap dan lain-lain kemudahan
di sepanjang lebuh raya dan pada amnya melakukan apa-apa juga perkara untuk memajukan
lagi lebuh raya. Walau bagaimanapun, selepas Dasar Penswastaan Negara diperkenalkan
pada tahun 1983, peranan LLM sebagaimana yang telah digariskan oleh Akta 231, telah
berubah iaitu dari sebuah badan yang bertanggungjawab sepenuhnya ke atas lebuh raya
bertol, menjadi sebuah badan yang bertanggungjawab mengawalselia pembangunan dan
pengurusan lebuh raya bertol di Malaysia. Ianya bagi memastikan syarikat-syarikat
konsesi lebuh raya sentiasa memberikan perkhidmatan yang berkualiti, selamat dan
selesa kepada pengguna-pengguna lebuh raya.