Portal Rasmi

LEMBAGA LEBUHRAYA MALAYSIA

Hotline Info Trafik: 1800-88-7752 Tel: 603-8738-3000

KPI Tahun 2025

  1. Memastikan penyiapan projek Lebuhraya keseluruhan/berperingkat) dalam pembinaan pada tahun 2024
  2. Mencapai sasaran status kemajuan pembinaan lebuh raya
  3. Memastikan penyiapan Kawasan Rehat Lebuhraya
  4. Memastikan Perjanjian Konsesi/Perjanjian Konsesi Tambahan Penswastaan Lebuh Raya Ditandatangani
  5. Menyediakan Dokumen Penyataan Keperluan Projek (Statement of Need –SON)
  6. Memastikan pelaksanaan Makmal Pengurusan Nilai Peringkat Kajian Nilai (Value Assessment) bagi projek yang telah memperolehi peruntukan pembangunan (DE)
  7. Memuktamadkan semakan Teknikal Appendik untuk cadangan penswastaan lebuhraya baharu
  8. Pelantikan Kontraktor Secara Tender Terbuka Bagi Pembinaan Lorong Tambahan Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) Dari Yong Peng (Utara) Ke Senai (Utara) Fasa 1 (Pakej B) : Senai Utara – Sedenak : Memastikan syarikat melaksanakan proses lantikan kontraktor secara tender terbuka dengan mematuhi tatacara Pekeliling Kerajaan dan Garis Panduan LLM memandangkan projek ini dibiayai oleh pihak Kerajaan.
  9. Pelantikan Kontraktor Secara Tender Terbuka Bagi Pembinaan Lorong Tambahan Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) Dari Yong Peng (Utara) Ke Senai (Utara) Fasa 2 : Sedenak - Simpang Renggam   : Memastikan syarikat melaksanakan proses lantikan kontraktor secara tender terbuka dengan mematuhi tatacara Pekeliling Kerajaan dan Garis Panduan LLM memandangkan projek ini dibiayai oleh pihak Kerajaan
  10. Pelantikan Perunding Dan Pelaksanaan Makmal Value Assessment (VA) Bagi Pembinaan Lorong Tambahan Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) Dari Yong Peng (Utara) Ke Senai (Utara) Fasa 3 : Simpang Renggam – Machap : Memastikan syarikat melaksanakan proses lantikan perunding secara tender terbuka dengan mematuhi tatacara Pekeliling Kerajaan dan Garis Panduan LLM memandangkan projek ini dibiayai oleh pihak Kerajaan.
  11. Penglibatan Kontraktor Bumiputera Dalam Projek Penswastaan Lebuhraya Peringkat Pembinaan : Memastikan Laporan Bagi Penglibatan Kontrakor Bumiputera Dalam Projek Penswastaan Lebuh Raya Di Peringkat Pembinaan disediakan bagi setiap suku tahunan
  12. Perundangan Subsidiari
  13. Pelaksanaan Building Information Modelling (BIM) dengan menyiapkan pembangunan model BIM bagi lebuhraya dalam peringkat rekabentuk setelah perjanjian konsesi ditandatangani.
  14. Penyediaan Garis Panduan Building Information Modelling (BIM) Lebuhraya Bertol
  15. Melahirkan pegawai LLM yang mempunyai  kompetensi di dalam Building Information Modelling (BIM) : 
  16. Mengemukakan ulasan berhubung cadangan penstrukturan semula lebuh raya kepada Kementerian Kerja Raya
  17. Memantau pelaksanaan kerja pengukuran halus bagi tujuan perizaban lebuh raya di bawah Seksyen 62 Kanun Tanah Negara (AKTA 828).
  18. Memastikan draf perjanjian pajakan tapak komersial dan bangunan pentadbiran syarikat konsesi di dalam rizab lebuh raya dikemukakan Kepada KKR
  19. Menambahbaik pengurusan paparan iklan di dalam rizab lebuh raya di bawah seliaan LLM
  20. Pengurusan Struktur Paparan Iklan Tiada Kelulusan
  21. Memperluaskan Pelaksanaan Sistem Kutipan Tol Secara Sistem Pembayaran Terbuka (SPT) di Lebuhraya Sistem Tol Terbuka di Malaysia
  22. Pelaksanaan penambahan lorong RFID di lebuhraya
  23. Menyediakan Business Rules pelaksanaan Sistem Pembayaran Terbuka (SPT) bagi lebuh raya sistem tol tertutup. 
  24. Membangunkan spesifikasi teknikal bagi pelaksanaan MLFF di lebuh raya bertol. 
  25. Memastikan keputusan ujian International Roughness Index (IRI) untuk turapan lebuh raya beroperasi mencatatkan :-i. 80% jajaran mencatatkan bacaan IRI < 2.5m/km; ii. 80% jajaran mencatatkan bacaan IRI < 2.8m/km; dan iii. 97% jajaran mencatatkan bacaan IRI < 3.8m/km
  26. Penambahbaikan terhadap 15 lokasi blackspot yang dikenalpasti berdasarkan statistik kemalangan tahun 2024
  27. Pelaksanaan kemudahan Poin Pengecas Kenderaan Elektrik (EVCS) di lebuh raya selaras dengan Pelan Pembangunan Mobiliti Rendah Karbon 2021 - 2030
  28. Pelaksanaan kerja menaiktaraf / baikpulih (refurbish) kemudahan tandas di lebuh raya untuk meningkat keselesaan pengguna lebuh raya
  29. Pemantauan Program EOSP di peringkat kontraktor pembinaan, penyenggaraan dan pihak ketiga
  30. Penilaian semula Penarafan Lebuhraya Hijau (MyGHI)
  31. Program Pembentangan Teknikal
  32. Pembinaan kekal pembahagi jalan bagi Approaching Plaza Tol (Modular Concrete Lane Block)
  33. Pelaksanaan kerja menaiktaraf / baikpulih (refurbish) kemudahan/aset lebuhraya ( mengecat semula bumbung Plaza Tol Lebuhraya)
  34. Menaiktaraf Kemudahan di Hentian Sebelah dan Kawasan Rehat
  35. Meningkatkan Aspek Keselamatan dan Perkhidmatan di Kawasan Rehat
  36. Meningkatkan Aspek Keselamatan dan Perkhidmatan di Lebuhraya 
  37. Penubuhan Anak Syarikat LLM 
  38. Projek Pemasangan Sistem Solar Fotovoltan (PV) Di Ibu Pejabat Lembaga Lebuhraya Malaysia
  39. Pelaksanaan Cadangan Pembangunan Institut Latihan  Pengurusan LLM (ILPLLM).
  40. Mencapai sekurang-kurangnya 96% Belanja Mengurus daripada peruntukan diluluskan
  41. Pemerkasaaan keberkesanan pembangunan budaya kerja secara digital dan inovatif melalui program pengukuhan teknologi atas awan untuk menyokong operasi dan fungsi LLM
  42. Pemantapan tadbir urus LLM dengan membangunkan sistem aplikasi secara dalaman bagi menyokong fungsi bahagian-bahagian.
  43. Pembangunan Sistem Georaphical Information System (GIS) Yang Lebih Mampan di dalam Portal GIS LLM Bagi Menyokong Teras Digitalisasi Sebagai Penggerak Teras Strategik Utama Malaysia Madani.
  44. Penetapan Entiti Infrastruktur Maklumat Kritikal, NCII (National Critical Information Infrastructure) Bagi Memastikan Kecekapan Dalam Pengendalian Suatu Infrastruktur Maklumat Kritikal Negara Industri Lebuh Raya
  45. Pembangunan Kod Tataamalan (Code of Practice) Merujuk Kepada Keperluan dalam Seksyen 25 Akta Keselamatan Siber 2024 [Akta 854] Bagi Memastikan Keselamatan Siber Infrastruktur Maklumat Kritikal Negara Industri Lebuh Raya
  46. Melaksanakan 4 Audit Prestasi dan 1 Audit Pematuhan
  47. Memastikan Status Tindakan Susulan Laporan Ketua Audit Dalam (LKAD) bagi pengauditan tahun 2024 diselesaikan
  48. Memastikan pelaksanaan Program Pelan Anti Rasuah Organisasi (OACP) LLM mencapai 100%
  49. Mewujudkan pegawai dan kakitangan yang bermotivasi dan membina semangat kerja berpasukan yang profesionalisme
  50. Melahirkan pegawai yang mempunyai kepakaran di dalam bidang tugas
  51. Melahirkan pegawai yang mempunyai kepakaran di dalam bidang tugas
  52. Menyebarluas Fungsi Dan Peranan LLM Sebagai Peneraju Utama Lebuh Raya Bertol Di Malaysia
  53. Memperkasakan organisasi selaras dengan perkembangan daya saing industri

Lihat Penetapan Pemberat

Pencapaian KPI LLM (Dipantau Setiap Tahun)
Januari-Disember 2024
Januari-Disember 2023
Januari-Disember 2022
Januari-Disember 2021
Januari-Disember 2020
Januari-Disember 2019
Januari-Disember 2018
Januari-Disember 2017
Januari-Disember 2016
Januari-Disember 2015
Januari-Disember 2014
Januari-Disember 2013
Januari-Disember 2012
Januari-Disember 2011
Januari-Disember 2010
Januari-Disember 2009