Portal Rasmi

LEMBAGA LEBUHRAYA MALAYSIA

Hotline Info Trafik: 1800-88-7752 Tel: 603-8738-3000

CADANGAN PELAKSANAAN FI DAN CAJ BAGI PERKHIDMATAN YANG DIBERIKAN OLEH LEMBAGA LEBUHRAYA MALAYSIA (LLM)


05/12/2024

Tujuan konsultasi ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklum balas daripada semua pihak berkepentingan dan orang awam berkaitan cadangan pelaksanaan fi dan caj bagi perkhidmatan yang diberikan oleh LLM.

Objektif bagi pelaksanaan fi dan caj bagi perkhidmatan yang diberikan oleh LLM adalah seperti berikut:

(a) Sebagai sebuah badan berkanun, LLM perlu menjana pendapatan sendiri. Sumber pendapatan sebagaimana akta tubuh telah terhenti apabila lebuh raya diswastakan, malahan peranan LLM diperluaskan untuk kawal selia lebuh raya dan juga kepada pemegang taruh.

(b) Untuk menambah baik mutu perkhidmatan yang diberikan di dalam industri lebuh raya bertol kepada pemegang taruh mengikut piawaan yang ditetapkan.

(c) Untuk meningkatkan kecekapan penyampaian perkhidmatan dengan adanya sumber pendapatan yang mampan.

(d) Sebagai kawalan dalam mutu perkhidmatan bagi memastikan kepentingan semua pemegang taruh terpelihara.

(e) Sebagai kos imbuh balik (cost recovery) yang ditanggung dan dibelanjakan oleh LLM dalam memberikan perkhidmatan kepada syarikat konsesi.

 Klik pautan di bawah untuk memberikan cadangan:-

https://upc.mpc.gov.my/csp/sys/bi/work/upc/shareThumbnail/LEMBAGALEBUHRAYAMALAYSIA912.csp?$NAMESPACE=UPC&redirPage=regulation&redRegId=912&redId=2®Id=912