Portal Rasmi

LEMBAGA LEBUHRAYA MALAYSIA

Hotline Info Trafik: 1800-88-7752 Tel: 603-8738-3000

Soalan Lazim

  • Mengapa pengguna dikenakan caj RM0.50 apabila membuat transaksi tambah nilai kad touch n’go?
    Caj RM0.50 ini hanya dikenakan apabila pengguna menggunakan kemudahan tambah nilai melalui mesin ATM bank (kecuali mesin ATM CIMB), atau melalui ejen-ejen runcit seperti stesen minyak atau kedai serba guna bertujuan bagi menampung kos modal, operasi dan penyelenggaraan perkhidmatan tersebut. Walau bagaimanapun, para pengguna sebenarnya mempunyai pilihan untuk menambah nilai kad Touch 'n Go ini secara percuma atau tidak dikenakan sebarang bayaran, iaitu di hab-hab Touch 'n Go, kaunter TnGo SPOT, lorong-lorong tambah nilai di plaza tol dan pusat khidmat pelanggan di plaza tol, di stesen Transit Aliran Ringan (LRT) atau Kaunter Khidmat Pelanggan di stesen Petronas terpilih.
  • Mengapakah kadar tol setiap lebuh raya dinaikkan secara berbeza-beza dan apakah kesannya jika kadar tol tersebut tidak dinaikkan dan kekal seperti biasa?
    Jadual kenaikan kadar tol bagi setiap lebuh raya adalah ditetapkan secara berjadual mengikut Perjanjian Konsesi masing-masing. Sebarang pengurangan atau penangguhan kadar tol sepertimana yang telah ditetapkan di Perjanjian Konsesi, Kerajaan terpaksa membayar pampasan tol kerana ia memberi kesan kepada aliran tunai syarikat konsesi.
  • Mengapakah terdapat kenderaan-kenderaan yang dikecualikan dari bayaran tol dan apakah kenderaan-kenderaan tersebut?

    Terdapat beberapa kenderaan yang dikecualikan dari bayaran tol kerana kenderaan tersebut berkepentingan umum dan layak dikecualikan bayaran tol seperti yang terkandung dalam Perjanjian Konsesi. Senarai kenderaan yang dikecualikan dari bayaran tol adalah seperti berikut:

    • Kenderaan yang membawa Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong, Raja-Raja atau Permaisuri-Permaisuri Baginda, Yang Dipertua Negeri bagi Negeri-Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak atau isteri-isteri mereka, Dato’-Dato’ Undang Negeri Sembilan atau Tengku Besar Tampin atau isteri-isteri mereka, Tengku Mahkota atau Raja Muda mana-mana Negeri atau isteri-isteri mereka, Raja Di-Hilir Perak atau isterinya, atau mana-mana pembesar asing yang datang melawat;

    • Mana-mana kenderaan Kerajaan yang membawa Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri;

    • Semua kenderaan tentera yang dimiliki oleh Kerajaan atau mana-mana angkatan pelawat yang ditafsirkan dalam Akta Angkatan Pelawat 1960 (Akta 432);

    • Semua kenderaan Kerajaan yang digunakan semata-mata untuk tugas ambulan, melawan kebakaran, tugas polis atau tugas menyelamat termasuk kenderaan pasukan penyelamat daripada Jabatan Pertahanan Awam dan kenderaan daripada Jabatan Penjara semasa menjalankan tugas mengiringi banduan;

    • Semua kenderaan bukan Kerajaan yang digunakan untuk tugas ambulan, melawan kebakaran dan tugas-tugas menyelamat.

    • Semua motosikal beroda tiga atau beroda empat yang digunakan oleh mana-mana orang cacat; dan

    • Kenderaan kelas 0 ertinya mana-mana kenderaan yang mempunyai dua gandar dan dua roda.(*kecuali di Linkedua dan Jambatan Pulau Pinang, dimana kelas 0 adalah kelas 1(motosikal))

  • Mengapakah lorong tambah nilai tidak diwujudkan di semua plaza tol lebuh raya untuk kemudahan pengguna?
    Penyediaan lorong tambah nilai di plaza tol sememangnya merupakan di antara saluran terbaik untuk pengguna-pengguna lebuh raya membuat tambah nilai kad Touch ‘n Go selain daripada membuat tambah nilai di kaunter jualan atau stesen minyak terpilih. Walau bagaimanapun, lorong tambah nilai ini didapati mengakibatkan kesesakan trafik di plaza tol dan ini secara tidak langsung memberikan impak negatif kepada pengguna sistem pembayaran tol elektronik Touch ‘n Go yang lain. Untuk mengatasi masalah ini, beberapa lokasi tertentu untuk tambah nilai masih beroperasi dan ianya beroperasi di luar waktu puncak.
  • Apakah perbezaan antara rebat tol dan diskaun tol di lebuh raya tol?
    Rebat atau diskaun tol adalah merupakan insentif yang ditawarkan oleh syarikat konsesi lebuh raya atau Kerajaan samada semasa musim perayaan atau sepanjang masa. Rebat tol adalah berbeza dengan diskaun tol dimana rebat tol cuma boleh ditebus selepas penggunaan kad bayaran elektronik Touch ‘n Go di lorong plaza tol. Diskaun tol pula boleh dinikmati sebaik sahaja transaksi kad bayaran elektronik Touch ‘n Go dibuat di lorong plaza tol.
  • Apakah yang perlu dilakukan oleh pengguna jika kenderaan rosak di lebuh raya?
    • Tempatkan kenderaan di kawasan yang selamat seperti di lorong kecemasan, kawasan rehat & rawat, dan kawasan hentian sebelah, jika boleh.
    • Nyalakan lampu isyarat kecemasan.
    • Pastikan semua penumpang berada di kawasan yang selamat iaitu di luar jajaran atau atau sekurang-kurangnya 2 meter dari rel adang (guard rail) dan longkang yang berada di luar kawasan turapan.
    • Letakkan segitiga amaran atau lain-lain peralatan amaran yang dibenarkan kira-kira 50 meter di belakang kenderaan yang rosak. Sila elakkan daripada menggunakan ranting/dahan pokok sebagai peralatan amaran kerana ianya berpotensi untuk membahayakan pengguna lain.
    • Sekiranya bantuan lanjut diperlukan, Syarikat Konsesi boleh dihubungi di talian berikut :
      BIL LEBUHRAYA NO TEL KECEMASAN
      1 PROJEK LEBUHRAYA UTARA - SELATAN (PLUS) 1800880000
      2 LALUAN KEDUA SINGAPURA - MALAYSIA (LINK 2)
      3 JAMBATAN PULAU PINANG (PBSB)
      4 LEBUHRAYA SEREMBAN - PORT DICKSON (SPDH)
      5 LEBUHRAYA BUTTERWORTH - KULIM (BKE)
      6 LEBUHRAYA KL - KARAK (KLK) 09-5479111
      7 LEBUHRAYA PANTAI TIMUR FASA 1 (LPT 1)
      8 LEBUHRAYA KAJANG SILK 1800881997/
      03-89210123
      9 LEBUHRAYA DAMANSARA PUCHONG (LDP) 03-74947333 /
      04-74947376
      10 LEBUHRAYA PENYURAIAN TRAFIK KL - BARAT (SPRINT)
      11 LEBUHRAYA BERTINGKAT AMPANG - KL (AKLEH) 1300881012 /
      03-42523122
      12 LEBUHRAYA SUNGAI BESI (BESRAYA) 1800880999 / 0126533071
      13 LINGKARAN LUAR BUTTERWORTH (LLB) 04-3299999
      14 LEBUHRAYA SHAH ALAM (KESAS) 03-56337188
      15 LEBUHRAYA PANTAI BARU (NPE) 03-77847859
      16 LEBUHRAYA SHAH ALAM - KUANG (GCE) 03-60385052
      17 LEBUHRAYA PINTAS SELAT KLANG UTARA (SHAPADU) 03-33420564
      18 LEBUHRAYA HUBUNGAN TIMUR BARAT (METRAMAC) 03-91732020
      19 TEROWONG SMART 1300887188
      20 LEBUHRAYA KL - PUTRAJAYA (KLP) 03-83159112 /
      03-83159111
      21 LEBUHRAYA SENAI DESARU (SDE) 07-8612222
      22 LEBUHRAYA KAJANG - SEREMBAN (LEKAS) 1800888012
      23 LEBUHRAYA DUTA - ULU KELANG (DUKE) 03-62513100
      24 LEBUHRAYA LEMBAH KELANG SELATAN (SKVE) 1300880026
      25 LEBUHRAYA PANTAI TIMUR FASA 2 09-6811467/019-2676642
      26 LEBUHRAYA KEMUNING – SHAH ALAM (LKSA) 1300882801
      27 LEBUHRAYA KUALA LUMPUR – KUALA SELANGOR (KLKS) 03-61451515
      28 LEBUHRAYA CHERAS KAJANG (GRANDSAGA) 03-90750505
      Sila nyatakan:-
      1. Nama pelapor;
      2. No. kenderaan;
      3. Lokasi kejadian (KM);
      4. Arah (bound);
      5. Jenis kerosakan, jika boleh.
      6. Sekiranya tiada maklum balas daripada syarikat konsesi, hubungi Pusat Kawalan Trafik , Lembaga Lebuhraya Malaysia (1-800-88-7752) untuk bantuan.
  • Bagaimanakah kerja-kerja penyenggaraan dilaksanakan agar lebuh raya sentiasa berada dalam keadaan yang selesa dan selamat?
    Syarikat Konsesi melaksanakan pemeriksaan dan kerja-kerja penyenggaraan di sepanjang lebuh raya dari semasa ke semasa. Di samping itu, Lembaga Lebuhraya Malaysia juga melaksanakan pemantauan secara berkala bagi memastikan Syarikat Konsesi melaksanakan tanggungjawab mereka untuk menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada pengguna lebuh raya dari segi keselamatan dan keselesaan. Pemantauan dan pemeriksaan terhadap semua aset lebuh raya dilakukan oleh Syarikat konsesi setiap tahun untuk memastikan aset-aset utama antaranya seperti turapan, jambatan, terowong, cerun dan pembentung berada dalam keadaan terbaik serta mengenalpasti kerosakan yang berlaku bagi melaksanakan kerja-kerja pembaikan dengan segera.